29.07.15

Jak zrychlit metabolismus

Ahojky,
kdykoliv jsem se někde zmínila, že se mi povedlo během pár měsíců zrychlit bazální metabolismus o 1000 kcal na den, padlo několik dotazů, jak jsem to udělala, co mi k tomu pomohlo .. tak jsem se rozhodla sepsat článek s návodem "pro všechny" a všichni díky tomu budejme moct víc jíst, juhuu :D . :)


1) Pohyb. To je asi jasné, je to jeden z důležitých pilířů na urychlení spalování. Jakýkoli pohyb se počítá. Nejlepší je na to silový trénink (svaly nám pálí přijatou a uloženou energii a ty nejrychleji získáme právě oním posilováním) a HIIT (během klasického kardio cvičení také spalujeme, ale u intervalového cvičení spalujeme i několik hodin po tréninku).

2) Pravidelná strava. Pokud tělo nehladoví a má pravidelný příjem kvalitní stravy, nemá potřebu si tolik ukládat do zásob.

3) Stravování v klidu. Pokud budete jíst ve spěchu nebo u toho dělat dalších tisíc věcí, moc klidu na průběh metabolismu tělu nedáte.

4) Dostatek stravy. Tohle s vykřičníkem! Jinak jde o začarovaný kruh. Pokud budete jíst málo, sice se třeba krátkodobě tuků zbavíte ale pak přijde jojoefekt a jste v háji ale co se týče dlouhodobého hlediska, metabolismus se vám bude rapidně zpomalovat a budete nuceni jíst méně a méně. A tloustnout, i když sníte za celý den to, co vaše rozumně se stravující kamarádka k večeři. A toho docílit nechceme. :) Proto rapidní diety nikam nevedou.

5) Skořice. Sypu tuhle potvůrku, kam se dá. Do dezertů, ovesné kaše, někdy i do vody, do čaje .. má termogenní efekt, čímž podporuje spalování.

6) Chilli. Opět ho cpu všude. Začněte s malou dávkou a postupně můžete zvyšovat, po nějaké době užívání už ani tolik nepálí. :) Opět termogenní efekt.

7) Zelený čaj. Nejlépe nějaký kvalitní sypaný, ale i ty z pytlíku poslouží svému účelu. Já osobně ho piji dvakrát denně, ráno nalačno a po obědě.

8) Zázvorový čaj. Také jeden z čajových spalovacích pomocníků, doporučuji pít na večer, podporuje i klidné spaní. Já ho piji jedenkrát denně právě před spaním. A existuje i super vychytávečka, zelený čaj se zázvorem. :D A zázvor jako koření je také super.

9) Káva. Pořád se spekuluje, jestli je pro nás příznivá, nebo ne, ale pokud se bavíme o rychlosti metabolismu, té pomáhá určitě. Nejlepší je pít kafe před tréninkem (ne ve večerních hodinách). U lidí, kteří pijí kávu často, nemusí tolik fungovat. A bavíme se samozřejmě o černé kávě bez mléka a bez cukru, jinak se spalovací efekt ruší. :)

10) Prasečák. Přežírací den jednou za čas metabolismu pomáhá opravdu dost a rozhodně se nemusíte bát, že po jednom dni špatné stravy přiberete. Jeden den v týdnu/měsíci (záleží na vašem cíli, kilech navíc atp.) si prostě dopřejte cokoli a jakékoli množství toho, na co máte chuť. Bez výčitek. :)

11) Hodně vody. Voda je základ našeho těla a vyplatí se naučit se pít čistou vodu, popř. minerální vodu a jiné nápoje brát jen jako občasné zpestření.

12) Voda s citronem. Nejlépe teplá, alespoň 0,4l, ráno na lačno a s půlkou citronu stačí. A pokud máte chuť na limonádu, taky pomůže. :)

13) Pořád v pohybu. Teď si nepředstavujte, že vás budu celý den nutit někde běhat nebo zvedat činky, to vůbec. :D Ale pokud můžete, hýbejte se. Jakkoliv. Pokud si doma něco čtete, můžete u toho třeba tancovat nebo hýbat nohama/rukama/hlavou, v práci choďte za kolegy osobně místo toho, abyste jim volali, dobrovolně choďte do schodů, pěšky na nákup, místo sezení v autobuse stůjte, večer se u televize protahujte .. i tyhle "maličkosti" dokáží ve výsledku, když se nasčítají, udělat hodně.

14) Zimaaa. Venku se trochu ochladí a hned vytahujete bundu? Chyba. Dokud je zima jakžtakž snesitelná (a nebojíte se nachlazení) snažte se být oblečení co nejmíň zní to blbě, ale jinak to napsat nešlo. :D To samé v zimě, než zatopíte, zkuste to pár dní vydržet a třeba si zvyknete. Tělo bude muset na "zateplení" spalovat svojí energii a aspoň neutratíte za energii z elektrárny. :)

15) Žádný alkohol. Když pijete alkoholické nápoje, tělo přednostně využívá jako energii právě alkohol a cukry nebo tuky přijaté z potravy ho nezajímají. Tak je uloží.

16) Bílkoviny. Zhruba polovina energie, kterou přijmete tím, že sníte něco s vysokým obsahem bílkovin, je použita na to, aby se daná proteinová potravina strávila. A to je super. :)

Tak, vypsala jsem vám tu seznam toho, co se spalováním pomáhá mně, a teď bych se ráda dozvěděla, co na zrychlení metabolismu používáte vy. Podělte se v komentářích! :)

21 komentářů:

  1. Super, skvělý článek :) A musím uznat, že tak nějak to dodržuju :D chilli a skořici mám snad ve všem. Ale se zázvorem jsem se nespřátelila.

    OdpovědětVymazat
  2. super tipy! hlavne tú škoricu musím zaradiť! :)
    ľúbezná

    OdpovědětVymazat
  3. Super článek :) Taky se mi za poslední dobu hodně zrychlilo stravování, hlavně díky tomu, že jsem přestala jíst prasárničky (bye, bye čokoládo!) a více cvičím :) Skořici jsem taky dřív cpala všude, ale teď ji nemůžu ani vystát :D A nevím proč :(

    OdpovědětVymazat
  4. Tyjo tak to je super :) škoda, že chilli ani skořici moc nemusím, zelený čaj mi nechutná a kávu piju - no ale jen takové to mlíčkové latté :D jinak se mi ale bazál docela zvedl, protože nabírám svalovou hmotu :) voda s citronem naprosto super, s tím souhlasím a určitě občas zařadím i něco z toho zbytku :)

    OdpovědětVymazat
  5. Všechny body se snažím úspěšně zvládat, až na zimu (hrozná zmrzlina jsem :-D) a bohužel ten alkohol... Je to tak nějak moje neřest, moji přátelé pijí hodně a když se scházíme, je to většinou někde na pivu či víně. Jasně, pít bych nemusela, ale mě to prostě baví a pořád si říkám, že jednou za čas to neuškodí. Jenže v poslední době, jak je léto se "jednou za čas" stává nějak moc často a měla bych to trochu víc omezit! No, zatím si půjdu nasypat skořici do kaše, abych to trochu vykompenzovala :-D :-) Pěkný článek!

    OdpovědětVymazat
  6. Parádní článek :) Tvoje tipy jsou super

    OdpovědětVymazat
  7. Anonymní01.08.15 8:14

    Jak poznám, že mám metabolismus rychlý? :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. ahoj, buď na váhách tipu Tanita, InBody atp. (které ti doporučenou denní spotřebu kalorií přesně spočítají), nebo jednodušeji a méně přesně tak, že si můžeš dopřát z jídla v podstatě "co chceš" (s mírou) a nepřibíráš :)

      Vymazat
  8. Nevěděla jsem, že to ovlivňuje tolik věcí :O... Ale teda Hiit mám ráda, ale jednou jsem cvičila nějakej hardcore workout a pak mi bylo hrozně špatně :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. to se stává, když člověk není zvyklý, no :(

      Vymazat
  9. Skvělý článek! :) Většinu z toho mám ve svém pravidelném režimu/jídleníčku, hlavně tu skořici taky hodně všude cpu, kafe a zelný čaj miluji !! :D Co mi dělá problém je pitný režim, hrozně špatně dokopávám k tomu hodně pít :-/ :D

    OdpovědětVymazat
  10. Super tipy. Děkuju! :) O té skořici jsem nevěděla. Jdu si ji někam nasypat. :D U mě je problém hlavně v tom, že se málo hýbu. Jsem lenoch. :/
    Nakoukni ke mě na blog. Probíhá giveaway a budu ráda, když se ti něco zalíbí a zúčastníš se. :)
    KattyLife - Giveaway

    OdpovědětVymazat
  11. Tipy jsou super ! :)
    -http://k--photography.blog.cz/

    OdpovědětVymazat
  12. Skvělý článek. :)
    Zjistila jsem, že většinu z toho dodržuji. :) První 4 body se snažím dodržovat poctivě. skořici používám každý ráno do ovesný kaše. :)
    Čaje mi moc nechutnají. V tom bych se mohla ještě polepšit. :D
    Káva, hodně vody, voda s citronem - to dodržuji. Na kávě už jsem tak trochu závislá, tu nechci tolik pít, ale piju, no... a čistou vodu (občas s citronem, limetkou apod.) jsem se naučila pít ve velkém. :D
    A alkohol jsem dřív pila často (každý víkend), takže to mi trochu dělá problém. :/ Ale teď si dám maximálně jednou měsíčně a ne moc, ale stejně vím, že bych neměla vůbec. :/

    OdpovědětVymazat
  13. Úžasný článek ! Konečně to někdo sepsal tak, jak to je. Už se mě mnoho lidí ptalo, jakto, že jím takové množství jídla. Je totiž pravda, že já v minulosti jedla o dost méně (hlavně v anorexii) a během léčby se snažila (a stále se snažím) metabolismus zrychlovat.
    Nejvíce mě asi šokovalo toto: minulý rok v létě jsem jedla ještě o dost méně, měla hrozně moc pohybu (2-3x týdně běh, kolo, v posilovně jsem byla max. 2x týdně, do toho jsem jezdila na bruslích v den, kdy jsem cvičila...takže jsem třeba měla v jeden den běh i brusle...) a nevěděla jsem, jak na tom byl metabolismus. Asi v říjnu mi to ale tělo dalo jasně najevo: cvičení v posilovně jsem ještě jakž-takž zvládala (ale pořád malé váhy a hodně opakování, a full body tréninky... a to jsem chtěla přibrat !), ale běh ? Nedokázala jsem uběhnout vzdálenost, kterou jsem vždy zvládala. Měla jsem málo síly, píchalo mě v boku, a tu vzdálenost mi trvalo uběhnout asi tak o 25 minut déle. V té době jsme prostě s běháním sekla a řekla si, že si to nechám až na jaro. Začala jsem místo toho chodit do posilovny, posilovala i doma, postupem času začala chodit jen do posilovny, protože síla rostla a mě cvičení doma nestačilo. Navíc jsem musela stále přidávat na jídle, protože už vím, čím mi tělo dá najevo, že má nedostatek živin. No a tak je to doteď. A z čeho jsem byla dříve (teď už to naštěstí vím a chápu) v šoku ? Že loni v létě jsem měla o dost více pohybu a kardia a jedla méně, zatímco teď v létě mám jen silové tréninky (jen občas to zpestřím tak, že si zajedu na bruslích nebo na kole) a jím více. Takže jsem pochopila, že sice při kardio cvičení spálím možná více kalorií, ale silový trénink je v tomto ohledu pro metabolismus a jeho zrychlení lepší :)
    A promiň, že jsem se trochu rozepsala, nějak mě to chytlo :D

    http://lucyshealthylifestyle.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem ráda, že to má někdo stejně a má to na sobě "ověřené", děkuji Ti za komentář!
      To s tím během je "super", že Ti tělo dalo najevo, že tudy cesta nevede, a dala jsi se na správný směr. Gratulace! :)

      Vymazat
  14. Super článek :) Zkusím tu skořici, ta je pro mě asi jako jediná novinkou :)

    OdpovědětVymazat
  15. Skořice je jasná volba i na brambory! (dělám si srandu) :D Ale jinak na všechno <3
    A se vším ostatním také souhlasím :)

    OdpovědětVymazat
  16. Super tipy :) rychlý metabolismus má tolik výhod! ale taky i nevýhod :D At sním co sním, zachvilku mám vždycky hlad :D (tak za ty 2-3 hodky no) ale stejně je to super věc ho mít rychlej :)

    OdpovědětVymazat
  17. super článok, fakt! hlavne ten bod- dostatok stravy- má veľa ľudí problém splniť. občas aj ja :D

    OdpovědětVymazat
  18. Teda! 1000 kcal? To je teda skvělý! Já tak nějak dodržuji skoro vše :) Až na kávu, chili a zázvorový čaj. Co na sobě už dlouho pozoruji je to, jak jsem změnila jedení. Když jím, sedím vždy v kuchyni, nejede televize, pc, nečtu si :) Prostě se jen věnuji jídlu. A jak tak koukám, pomáhám si tak zrychlit metabolismus :D Juhů :D U nás v rodině ho máme totiž extra pomalý :(

    www.velkakucharka.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat

Děkuji za každý komentář! :)
Na všechny odpovídám zde na blogu.